Na wybór mikrofonu wpływ ma wiele czynników, które należy uwzględnić. Przede wszystkim musimy doprecyzować co chcemy nagrywać. Czy ma być to mikrofon do wokalu, czy może do nagrywania instrumentów muzycznych, a może do reportaży czy innych celów np.: nagrywania odgłosów przyrody. My w niniejszym artykule skoncentrujemy się głównie na mikrofonach wykorzystywanych w muzyce. Postaramy się przybliżyć sylwetki kilku z nich, które doskonale sprawdzają się w wielu trudnych zadaniach między innymi przy nagrywaniu gitar akustycznej czy elektrycznej. I tu też musimy dokonać pewnego podziału na bardziej szczegółowe zadania. Jeżeli chodzi o mikrofony do wokalu to tu zależy też dużo od tego czy nagrywamy wokal solowy czy może cały chór. Podobnie jest z instrumentami, czy nagrywamy oddzielnie każdy poszczególny instrument, czy może całą orkiestrę. Są też mikrofony dedykowane pod konkretną grupę instrumentów np.: dętych, perkusyjnych czy strunowych. 

Podstawowy podział mikrofonów 

Taki podstawowy podział jaki możemy zastosować wśród mikrofonów, to podział na: mikrofony pojemnościowe i dynamiczne. 

Mikrofony dynamiczne głównie wykorzystywane są na scenie. Charakteryzują się dużą odpornością na głośne dźwięki i na sprzężenia a to dlatego, że nie są tak czułe jak mikrofony pojemnościowe i są w stanie przetwarzać duże ciśnienia akustyczne. Odporne są również na warunki atmosferyczne jak wilgoć czy niska temperatura. Ewentualne uszkodzenia mechaniczne czy przypadkowe upadki również nie powinny spowodować poważniejszych skutków w działaniu, ponieważ są one po prostu solidniej zbudowane. Za ich pomocą możemy nagrać naprawdę głośne instrumenty i dynamiczny wokal. 

Mikrofony pojemnościowe ze względu na swoja charakterystykę są głównie wykorzystywane w studiach nagrań. Są one bardziej wyczulone na nadchodzący dźwięk i zbierają go znacznie dokładniej niż ma to miejsce w przypadku mikrofonów dynamicznych. Mikrofon taki postawiony nawet w dalszej odległości, kilkumetrowej od wokalisty w dalszym ciągu będzie wyłapywał ten głos, ale pamiętajmy, że również zbierze wszystkie odgłosy z otoczenia. Z tego też względu wykorzystuje się je głównie w dobrze wygłuszonych studiach, choć również i na scenach muzycznych z nich się korzysta. 

Oczywiście wśród poszczególnych tych rodzajów mikrofonów mamy jeszcze wiele podziałów wewnętrzne ze względu chociażby na ich charakterystykę zbierania dźwięku, czy jest to mikrofon mało czy wielko membranowy itp. 

Mikrofon do nagrywania m.in. gitary akustycznej

Nagrywanie gitary akustycznej może być dość łatwym procesem, pod warunkiem, że mamy podstawową wiedzę na ten temat i będziemy postępować z pewnymi ustalonymi zasadami rejestracji materiału. Oczywiście nie ma reguły, która mówi, że ma być tak a nie inaczej, są to tylko wskazówki, które pomogą w prawidłowym rozpoczęciu pracy z nagraniami gitar akustycznych. Po pewnym czasie każdy wschodzący realizator dźwięku wykształca w sobie indywidualną technikę, która dla przynosi dla niego najlepsze wyniki. Najczęściej przy tego rodzaju nagraniach zastosowanie mają mikrofony pojemnościowe wielko i mało membranowe, ale i niektóre mikrofony dynamiczne również do tego dobrze się sprawdzą pod warunkiem, że są do tego odpowiednio przystosowane.  Bardzo dobrze ilustruje to ten film instruktażowy. Nagrywanie gitary akustycznej – YouTube

 

Mikrofon do nagrywania m.in. gitary elektrycznej

Gitarę elektryczną możemy nagrać oczywiście po kablu, ale możemy również nagrać ją za pomocą mikrofonów, które zostaną umieszczane w bezpośrednim otoczeniu pieców gitarowych. Do tego rodzaju nagrania doskonale sprawdzą się mikrofony dynamiczne Shure SM57 i Heil PR 22. Tutaj znajdziecie doskonały test obydwu tych kultowych mikrofonów, które kiedyś obowiązkowo musiały się znaleźć na wyposażeniu każdego profesjonalnego studio nagraniowego. Shure SM57 i Heil PR 22 – test mikrofonów – YouTube

 

Mikrofon USB

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszą się mikrofony USB, które są wyposażone w interfejs audio USB umożliwiający szybkie, bezproblemowe podłączenie pod komputer lub laptop. Crono Studio 202 USB to studyjny mikrofon pojemnościowy wielkomembranowy. Mikrofon wyposażony jest w przycisk mute, regulację poziomu wejściowego, gniazdo słuchawkowego oraz potencjometr odpowiedzialny za głośność w słuchawkach. Mikrofon posiada pasmo przenoszenia od 20Hz do 20kHz, rozdzielczość: 16 bit, a maksymalna częstotliwość próbkowania to 48kHz. Dzięki technologii plug&play współpracuje z większością systemów operacyjnych bez potrzeby instalacji jakichkolwiek dodatkowych sterowników. Możecie posłuchać testu tego mikrofonu na: Crono Studio 202 USB – YouTube

 

Podsumowanie

Przedstawione propozycje doskonale również odnajdą się przy nagrywaniu wokalu. Jeżeli chodzi o mikrofony dynamiczne, to będzie to doskonała propozycja przy nagrywaniu wokalu solowego, gdzie mikrofon jest w bliskiej odległości od ust wokalisty. W przypadku mikrofonów pojemnościowych, to tego rodzaju mikrofony dobrze sprawdzą się przy nagrywaniu z dalszej odległości np.: chórów lub orkiestry. Mikrofon USB to przede wszystkim wygoda w użytkowaniu.