Na brzmienie składa się wiele elementów, które mają na nie odpowiedni wpływ. Możemy mieć brzmienia jaśniejsze, ciemniejsze, bardziej zbasowane lub bardziej wyostrzone w stronę wysokich tonów. Bardzo dużą i istotną rolę w kreowaniu charakterystyki brzmienia odgrywają poszczególne częstotliwości na jakie składa się nasz dźwięk. Do takiego dokładnego ustawiania poszczególnych poziomów częstotliwości bardzo pomocny będzie tzw. korektor lub inaczej equalizer. Korektory od zawsze miały swoje szerokie zastosowanie w kreowaniu brzmienia. Nawet w domowych wieżach Hi-Fi najczęściej też mieliśmy tzw. korektory graficzne. Jeżeli więc chcemy mieć duży wpływ na uzyskane brzmienie, to warto zaopatrzyć się w odpowiedni efekt, który umożliwi nam odpowiednią regulację. Przedstawimy Wam cztery różnorodne propozycje efektów, z czego pierwsze dwa mają typowe funkcje znane z korektorów graficznych, a dwa kolejne to prawdziwe kombajny robocze z ogromnymi możliwościami w zakresie modulacji brzmienia.

 Electro Harmonix Graphic Fuzz to rzadko spotykany przester z możliwością ustawienia brzmienia konkretnymi częstotliwościami. Oprócz tego, możemy wyłączyć przester i traktować kostkę jako sześciostopniowy equalizer. Dzięki regulowanej czułości, możemy dokładnie dopasować kostkę do naszego stylu gry. Dodatkowym atrybutem jest możliwość ustawienia długości wybrzmiewania od 100 ms do 10 sekund. Kostka zasilana jest 9 woltowym zasilaczem. (6) Electro Harmonix Graphic Fuzz – YouTube

 

Druga nasza propozycja to Joyo Band Controller. Jest to 10-pasmowy, gitarowy korektor barwy. Ta prosta konstrukcja pozwala na dokładne dopasowanie brzmienia przy pomocy korekcji w dokładnie dobranych pasmach, z myślą o gitarze bez względu na ilość strun. Pasma możemy podbijać lub obcinać w zakresie +- 12 dB, a dodatkiem jest regulacja głośności, która może pełnić funkcję boostera. (6) Joyo R12 – YouTube

 

Trzecia nasza propozycja to Electro Harmonix Germanium 4 Big Muff Pi, która jest jedną z ciekawszych nowości ze stajni Electro-harmonix. Germanium 4 Big Muff Pi nawiązuje do klasycznych konstrukcji fuzz, opartych na tradycyjnych tranzystorach germanowych, tak ochoczo stosowanych w latach 60-tych i 70-tych. Sercem Electro-harmonixa Germanium 4 Big Muff Pi są dwa niezależne układy oparte na tranzystorach germanowych N.O.S. NKT275. Praktycznie są to dwa efekty w jednym pudełku, a ich wzajemne mieszanie połączone z rozbudowaną korekcją barwy, daje bardzo szerokie możliwości brzmieniowe. Mamy do dyspozycji całą paletę klasycznych rockowych, punkowych i bluesowych barw. Dodatkowo użytkownik ma możliwość wpływu na ustawienie BIAS w tranzystorach a także symulować zmniejszenie napięcia – pokrętłem VOLTS dla zapewnienia niepowtarzalnych brzmień. Przeżycia słuchowe związane z Germanium 4 są tak samo intensywne jak w przypadku innych efektów Electro-Harmonix – jest po prostu idealnie. (6) Electro Harmonix Germanium 4 Big Muff Pi – YouTube

 

I jako czwarty efekt wybraliśmy do naszej prezentacji Positive Grid Bias Distortion Pro, który jest taką prawdziwą wisienką na torcie wśród prezentowanych efektów. Positive Grid Bias Distortion Pro to potężny kombajn wśród efektów gitarowych, a przynajmniej w zakresie wszelakich kostek przesterowujących. Wyposażony w całą masę funkcji i symulacji jest w stanie spełnić wymagania każdego, kto szuka niesamowitych brzmień. Dla tych, co lubią bardziej jeszcze bardziej dogłębnie edytować i „kręcić” brzmienia dedykowany jest specjalny program edycyjny BIAS Pedal, który dodatkowo posiada opcję pobierania i dzielenia się presetami z innymi użytkownikami ToneCloud. Całość zamknięta została wewnątrz pancernej wręcz, metalowej obudowy. Efekt ten oferuje dosłownie niezliczona ilość możliwych kombinacji i ustawień. Jest na czym działać i pracować zarówno w studio jak i na scenie. (6) Positive Grid Bias Distortion Pro – YouTube

 

Podsumowanie

Jeżeli chodzi o możliwości kreowania i modulowania brzmienia to inni muzycy mogą gitarzystom naprawdę tylko pozazdrościć. Jest to jedyna grupa muzyków dla której rynek muzyczny oferuje ogromną niemal nieograniczoną ilość tego rodzaju urządzeń. Oczywiście nie jest powiedziane, że urządzania owe nie można wykorzystać podpinając pod nie inne instrumenty, ale generalnie są to efekty konstruowane z myślą o gitarzystach.